onsdag 5 augusti 2015

Day 19 - all over Colorado..

Oj vilken dag gott folk! Jag var helt slut!

Vaknade upp till solen skinandes in genom mina fönster. Tog mig ner till nedervåningen och bara tog in det hela i vardagsrummet. Det är helt otroligt! 


Vi tog oss till ett ställe kallat Cripple Creek. I'm telling you guys! Vi kör runt överallt och det är berg så långt ögat når. Det är så himla vackert!



I Cripple Creek har de både gammal och moderna guldgruvor. 


Vi tog oss ner i denna kända. Hur man tog sig ner var facinerande! Två burar on top of each other. De lastar den övre, hissar upp den i luften, lastar den lägre, kör ner oss 1.000 ft ner i marken (ca 300m), lastar av den lägre, hissar ner och lastar av den övre. Vi var i den övre buren och man är packad som sardiner! Det är galet galet galet. Man står med främlingar och kan liksom inte röra sig så trångt det är haha.

Vi var.. 9 person? Två var barn.. Men det var TRÅNGT! De drar i linan vilket ringer i en klocka för att få killarna på marknivå att styra den på rätt sätt. Jättecoolt!


Det är rena, rama vilda västern här borta!


Djur är på vägarna lite hur de känner för det :o


Den moderna guldgruvan såg helg annorlunda ut haha!


Och hjulen till en av lastbilarna de använder är... Enorma... 


I den gamla guldgruvan (Mollie Kathleen) så använde de åsnor.. De här åsnorna levde under så taskiga förhållanden att Teddy Roosevelt (en amerikansk president) bestämde att de skulle tas därifrån. Sen dess lever de här åsnornas barn, barnbarn, barnsbarnsbarn (vad det än kan vara) på gatorna i Cripple Creek där de är respekterade och får vandra fritt som ett tack för vad deras ancestors did haha.

De är helt orädda. Jag ville ta ett kort och han kom och kika om jag hade mat åt honom.


Vi tog oss därefter till fossilbäddar nära deras hus. De har stammar från Redwoods som är typ miljoner år gamla. Klimatet här är inte Redwood-vänligt längre men de finns i Kaifornien, någonting jag definitivt vill se med egna ögon! Helt enorma träd!

Vi tog oss sen hem och hjälptes åt med att fixa middag. Vi satt ute och konverserade i timmar. Jag tycker om de så himla mycket. Så himla goa människor som lever livet väldigt annorlunda från någon annan som jag känner men som är så genuint lyckliga. Det var mycket kloka ord som blew sagda. Och jag behöver inte behöver ha bråttom någonstans.. "Some people do best pushing light from the other side"




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar